Galleri

 

Ole Bram's ASA-galleri:

 

Ole Bram Knudsen arbejdede som fotografassistent for Rudolf Frederiksen, fotograf og stillfotograf på ASA Film i perioden 1953 - 1957. I forbindelse med mit arbejde med bogen om Lau Lauritzen jun. har jeg fået mange gode anekdoter og interessante betragtninger af Ole Bram. En del kom med i bogen, men der var også nogle historier som ikke lige passer ind i en bog, der specifikt handler om Lau Lauritzen. Ole Bram har dog givet lov til, at jeg benytter noget af det på denne særlige side af Laus hjemmeside. Ole Bram har oveni købet lukket op for sit righoldige billedarkiv fra ASA-tiden, og givet lov til at nogle af hans fotografier bruges på denne side. Mange af billederne har han selv taget, mens andre er taget af andre folk på ASA, og enkelte måske af pressens folk. Det vides ikke længere præcis, hvem der tog billederne, men al copyright af nedenstående billeder tilhører Ole Bram Knudsen.

Efter ASA-tiden har Ole Bram arbejdet som portrætfotograf i Estudio Moderne i Las Palmas, i fotobranchen hos Smico Foto A/S, i bådbranchen som direktør for Maxi-bådene igennem 15 år, og med eget reklamebureau igennem 22 år: Ole Bram Idé & Reklame. Endvidere er Ole Bram kunstmaler og jazzguitarist.

Ole Bram fortæller: "Jeg startede på ASA Film i 1953 og var med under færdiggørelsen af "Farlig Ungdom", instrueret af Lau Lauritzen ass. af Robert Saaskin, samt af: Fløjtespilleren, instrueret af Alice OʼFredericks ass. Robert Saaskin, og af den første film i serien: Far Til Fire. Derefter gik det slag i slag i ASA Films største succesperiode med:

En sømand går i land, Lau Lauritzen.

Far Til Fire i sneen, Alice OʼFredericks.

Arvingen, Alice OʼF.

Min datter Nelly, Alice OʼF.

Far Til Fire på landet, Alice OʼF.

Taxa K-1640 efterlyses, Lau.

Far Til Fire i byen, Alice OʼF.

Flintesønnerne, Alice OʼF.

Bundfald, Palle Kjærulff-Schmidt, Robert Saaskin.

Herudover har jeg deltaget i produktionen af diverse reklamefilm (bl.a. med Marguerite Viby), dokumentarfilm bl.a. ved Queen Elizabethʼs besøg i København (1957), hvor jeg var udlånt til Laterna-film af ASA."

 

Ole Bram Knudsen som fotograf på ASA med det håndholdte Caméflex 1947-kamera.
Ole Bram: "Vi brugte Caméflex kameraet som ekstra kamera, når vi skulle lave optagelser der krævede 2 kameraer og optimal sikkerhed for at optagelsen kom i kassen. Eller optagelser hvor vi filmede samme scene med 2 kameraer fra forskellige vinkler."
Kameraet blev også brugt til reportage og "second-unit" optagelser, hvor man kunne spare sig det store arbejde med at sætte Debrie-kameraet op:

Ole Bram: "Efter 5 års uddannelse som reklamefotograf hos Rading Reklamefoto fik jeg tilbudt stillingen som fotografassistent for cheffotograf Rudolf Frederiksen på ASA Film. Jeg havde, efter 4 års læretid, arbejdet selvstændigt som fotograf i et år; men glædede mig til at arbejde som fotografassistent for “Frederik” for at lære filmfotografi."

Fra optagelserne til "Far til fire i sneen" (1954). Cheffotograf Rudolf Frederiksen bag Debrie-kameraet, hans assistent Ole Bram, skuespillerne Preben Neergaard, Ib Mossin og Birgitte Bruun samt scenearbejder Ole Olesen:

 

Klassisk stillfoto af Ole Bram. Ole Neumann som Lille Per i "Far til fire i sneen" (1954). I baggrunden Holms Hotel i Geilo, Norge, hvor filmholdet boede under optagelserne:

 

Agnes Rehni og Ib Schønberg i bæltekøretøj under indspilningerne af "Far til fire i sneen" (1954). I baggrunden filmens producent Lau Lauritzen med lys hue og solbriller:

 

ASA's tonemester Bent Høyer med det "transportable" toneudstyr under indspilningerne i Norge til "Far til fire i sneen" (1954):

 

Birgitte Bruun på ski i "Far til fire i sneen" (1954). Bemærk at der ingen spor er i sneen bag hende:

Ole Bram beretter følgende: "Birgitte Bruun stod på ski i "Far til fire i sneen". Bogstavelig talt for hun kunne ikke løbe på dem. Vi skulle lave en scene, hvor Birgitte (Søs) skulle se ud som om, hun stod på ski i fuld fart ned af fjeldet. Vi satte derfor kameraet lidt skråt, Birgitte stod ned i knæ og for at skabe fart løb scenearbejderne med trætoppe rundt om kameraet og forbi bagved Birgitte i flere omgange. Nu er der jo grænser for hvor ensartet man kan løbe med toppen af et grantræ og Carlo (ASA's alt mulig mand), der ikke var så høj, kunne jo heller ikke holde træet oppe i samme niveau som de andre. Det så urkomisk ud, når man så situationen med de hoppende grantræer. Det blev ikke brugt. Men jeg har da billedet af Birgitte Bruun stående på ski på bakken."

Herunder klovner Peter Malberg med Alice O'Fredericks under optagelserne til "Far til fire i sneen" (1954):

 Ole Bram: "En af de situationer, hvor Peter Malberg får Alice O'Fredericks til at slappe af med lidt sjov imellem optagelserne. Efter kort tids ansættelse begyndte hun at tiltale mig, en ung mand i starten af tyverne, som
“Knudsefar”. Uden at der ellers lå noget i det ud over, at hun åbenbart kunne lide mig og
var opmærksom på min fotografiske kunnen. Det betød også at jeg bl.a. fik frie tøjler til
optagelserne af stillfotos af skuespillerne, hvor jeg igennem årene på ASA tog samtlige
filmrelaterede fotos."

Om Peter Malberg fortæller Ole Bram også følgende anekdote: "Da vi lavede ”Flintesønnerne” spurgte Peter Malberg mig pludselig: “Knudsefar, jeg kuuunne vel ikke få lov at få et stykke TYYYGGEGUMMI!”. Jeg havde altid tyggegummi på mig. Situationen var den, at vi havde et lille ophold i optagelsen af scenen, hvor Peter Malberg synger og spiller violin – ”Du er min øjesten” - foran den lille baby. Han skulle jo både synge og spille samtidig, og det krævede sin mand, når man også skulle simulere bevægelserne med violinbuen og fingrene. Derfor var der en del prøver og en del pauser. Peter Malberg får selvfølgelig et stykke tyggegummi af mig og gnasker tilfreds løs. Pludselig siger Fru Alice: ”Klar til optagelse!” Tonemester Høyer starter musikken, kameraet kører og vi er i gang igen: “Du er min øjesten en bette dejlig en er du...”. Så råber Fru Alice: ”Stop - stop, hvad i alverden er det for nogle grimasser, du laver Peter???”, ”Nåh”, siger en stadig gnaskende Peter Malberg, ”Det er bare et stykke tyyyggegummi, jeg har fået af Knudsefar...”

Peter Malberg i "Flintesønnerne" (1956). Stillfoto af Ole Bram:

 

Ole Bram og Ole Neumann under optagelser til "Far til fire i sneen" (1954). Nogle af vinterscenerne blev optaget med skum, som brandvæsnet havde sprøjtet ud bag ASA-ateliererne.

 

En solformørkelse betragtes under indspilningen af en Far til fire-film. Rudolf Frederiksen og Ole Bram havde sørget for et stykke film til hver, som solformørkelsen kunne betragtes igennem. Ole Bram ser dog ud til at være mere interesseret i sin avis:

 

Instruktøren Alice O'Fredericks og Ole Bram under optagelser til "Far til fire på landet" (1955):

 

Locationoptagtelser til "Far til fire på landet" (1955). ASA's store transportslastbil og tonevognen. Bemærk kameraet i forgrunden, og børnene nederst i højre hjørne:

 

Fra optagelserne til "Far til fire på landet" (1955). Bagerste række fra venstre scenearbejder Ole Olesen, instruktørelev Palle Kjærulff-Schmidt og Ole Bram bag kameraet. Foran fra venstre lysmanden Jacob, cheffotograf Rudolf Frederiksen og toneassistent Erik Jensen. Helt i front instruktørassistenten Robert Saaskin:

 

Ole Bram og Birgitte Bruun spiller bordtennis efter dagens optagelser på hotellet i Sæby, hvor filmholdet boede, mens de optog "Far til fire på landet" (1955):

 

Optagelser til "Min datter Nelly" (1955). Fra venstre cheffotograf Rudolf Frederiksen, Ole Bram, instruktøren Alice O'Fredericks samt hovedrolleindehaverne Maria Garland og Lillian Tillegreen:

 

Ole Bram: "En fotografassistent kan bruges til meget. På dette billede er jeg klædt ud som Agnes Rehni - Fru Sejersen! Vi skulle have Agnes Rehni til at løbe på en glidebane i "Far til fire i byen"; men hun turde ikke. Så tilbød jeg mig. Det var min første stand in opgave - og det er altså mig man ser i filmen.":

 

Ole Bram: "Sjovt at tænke tilbage på at Rudi Hansenʼs (Mie i Far Til Fire) lillesøster Annisette (Savage Rose) ind imellem sad på skødet af mig på kameravognen i pausen, når hun af en eller anden årsag var med på ASA."


I "Far til fire i byen" (1956) spiller Annisette nissen med skæget yderst til venstre:

 

Natteoptagelser til "Bundfald" (1957). Fra venstre cheffotograf Rudolf Frederiksen, instruktørparret Robert Saaskin og Palle Kjærulff-Schmidt samt Ole Bram i action. Bemærk at der er lagt skinner ud som filmkameraet kan køre på. Her er det dog stillsfotokameraet Ole Bram benytter:

 

Ib Mossin og Birgitte Bruun i "Bundfald". Stillfoto af Ole Bram.

 

Instruktørassistent Robert Saaskin i ASA's kantine. Sammen med bl.a. Ole Bram tog han sig af at optage second-unit optagelser og assisterede også Lau Lauritzen og ikke mindst Alice O'Fredericks. Han var Palle Kjærulff-Schmidts medinstruktør på ASA:

 

Julefest i ASA's kantine:

Ole Brams motorcykel spillede med i mange ASA-Film. Ib Mossin kører f.eks. på den i "Far til fire i Byen" (1956) og Poul Reichhardt i "Taxa K 1640 efterlyses" (1956).

Ole Bram: "Jeg havde en fast aftale med inspektør Hugo Bendix på ASA (flink mand) om, at jeg fik “5 kroner” for hver gang min Zündapp var med i billedet i de forskellige spillefilm. Det blev den mest filmede motorcykel i dansk filmhistorie! Var der tvivl om, hvor en panorering skulle slutte, så sørgede jeg naturligvis altid for, at motorcyklen lige blev flyttet ind i billedet."

Ole Bram på sin motorcykel. Køretøjet var nemt lige at flytte ind i kulissen, så det så mere autentisk ud, når de lavede atelierer-optagelser, der skulle se ud som om, de foregik udendørs:

 

De to stærke scenearbejderbrødre Lars og Ole Olesen havde en vigtig rolle på ASA, fortæller Ole Bram. Det var dem, der flyttede rundt på det hele, når der skulle være sceneskifte:

Lars Olesen med Ole Bram:

 

Ole Olesen med Ole Bram:

Som fotografuddannet blev det også Ole Brams opgave, at tage pressefotos på ASA. Birgitte Bruun har skrevet en hilsen på nedenstående billede til Ole Bram i forbindelse med, at han forlod ASA i slutningen af 1957:

Ole Bram husker følgende historie:


Ole Bram: "Bl.a. tog jeg en eftermiddag en serie optagelser med Birgitte Bruun. Hun og ASA skulle bruge nye pressefotos af den smukke Søs fra Far til fire-filmene. Vi var alene under optagelserne og pjattede lidt. Jeg fik derfor taget et alt andet end flatterende skud af Birgitte. Dagen efter overrakte jeg hende det mindre pæne billede og sagde med et smil at "Det var så det":

 

 

Ole Bram: "Men så kunne jeg ikke holde smilet tilbage længere og viste hende de andre optagelser.
Billeder som i årene efter blev anvendt til Birgittes fans og af hele Danmarks presse.":

 

 

Ole Bram: "Lau Lauritzen hjalp mig op på Europa Film i Stockholm på en kort studierejse":

 

Ole Brams sidste dag på ASA. Her tager han afsked med ASA's inspektør Hugo Bendix, der tidligere havde været skuespiller:

Ved siden at sit filmarbejde var Ole Bram en ivrig jazzguitarist, og da han efter ASA-tiden rejste til de Kanariske Øer og arbejdede som fotograf hos Estudio Moderno i Las Palmas, spillede han på Restaurant Costa Bella. Han medbragte en hel bunke noder, som han havde fået af Nina og Frederik på ASA!

 Ole Bram: "I efteråret 1957 sluttede jeg på ASA Film og bosatte mig som portrætfotograf på De Kanariske Øer. Optagelserne til Nina og Frederik-filmen "Verdens rigeste pige" startede efter jeg rejste fra ASA; men de var derude flere gange, hvor Nina og jeg snakkede meget sammen om deres musik og tekster. Nina var jo klar over at jeg var guitarist, og at jeg ville tage både guitar og forstærker med til De Kanariske Øer. Det endte med at hun en dag havde noderne med, så jeg kunne få dem med til Las Palmas, hvor jeg spillede cubansk inspireret musik ledet af den cubanske tenorsaxofonist Cordero. På det tidspunkt havde man aldrig før hørt en elektrisk guitar på Canarien."

 

 

Fotografassistent, filmfotograf Ole Bram fortæller om sine oplevelser på og
omkring ASA FILM i årene 1953 til 1957. Copyright. September 2010.

www.bram.dk/olebram

www.bram.dk/jazz

mail: ole@bram.dk

 

Tilføjelse 2014: Ole Bram er kommet i besiddelse af en lang række scrapbøger, der har tilhørt Alice O'Fredericks. Mapperne indeholder stillfotos fra stort set samtlige de film, som Fru Alice instruerede på ASA. Lige fra "En fuldendt gentleman" i 1937 til "Sikke'n familie" i 1963. Filmen "Verdens rigeste pige" (1958), som hun ofte sættes i forbindelse med, er der ingen billeder fra. Endnu en bekræftelse af, at Lau Lauritzen instruerede den film alene - hvilket da også er det, der fremgår af filmens fortekster.

I mapperne er der også nogle enkelte "Bag-kulisserne billeder", som jeg har fået lov til at vise her på siden. Stor tak til Ole Bram for dette:

Fra optagelserne på ASA til nytårsfesten i "Frøken Møllers jubilæum" (1937). I midten af billedet de tre venner - både i filmen og i virkeligheden - Poul Reichhardt, Per Gundmann og Lau jun., der hilser på komponisten og sangerinden Karen Jønsson, der med glimt i øjet spillede "heltinden" i filmen. 

Fra indspilningerne af den svenske version af "Frøken Møllers jubilæum", der hed "Fröken Julia jubilerar" (1938). Fra venstre Annalise Ericson, der spiller den unge pige i den svenske version, Lau jun. spiller også i den svenske version den unge ingeniør, der udgiver sig for at være en norsk skilærer, Det er Alice O'Fredericks med klaptræet, bag hende toneassistenen Hans Erik Olsson. Tonemester Poul Bang har antageligt i spøg stillet sig bag kameraet. Man må formode, at det er fotografen Karl Andersson, der har taget fotografiet. De to sidste kan jeg ikke genkende. Det kan måske være et par lokale hjælpere. Manden med lydudstyret kan måske være ASA rekvisitør Knud Jønsson.

Endnu et billede fra optagelserne til "Fröken Julia jubilerar" (1938). Fra venstre toneassistent Hans Erik Olsson, Fru Alice, Katie Rolfsen og Thor Modéen, der spillede de roller som i den danske version blev spillet af Liva Weel og Victor Borge. Yderste til højre er det tonemester Poul Bang og Lau jun. ses knælende ved kameraet. Knælende på den anden side af kameraet kan det måske være ASA's rekvisitør Knud Jønsson. 

Under optagelserne til skøjtesekvensen i "Fröken Julia jubilerar" (1938). Dette må være to skøjte stand-ins for Katie Rolfsen og Thor Modéen sammen med instruktørparret Alice O'Fredericks og Lau jun.

Optagelser i Esbjerg til "Blåvand melder storm" (1938). I forgrunden Lau jun. og ved vognen Alice O'Fredericks, der så vidt jeg kan se er i snak med fotografen Karl Andersson og hans assistent Alf Schneevoigt. Manden i baggrunden må være en offentlig person fra Esbjerg. Det kan være Rudolf Jørgensen fra Esbjerg Reklameforening. Det var ham, der hyrede ASA til at optage en reklamefilm for Esbjerg Havn. Det var denne 10 minutters reklamefilm, der inspirerede Alice O'Fredericks og Lau Lauritzen til at lave spillefilmen "Blåvand melder storm". Måske disse billeder faktisk stammer fra optagelserne til reklamefilmen, da Lau jun. ikke har sin kostume på. Ud over at instruere og skrive manuskriptet til filmen, spillede han som bekendt også en af hovedrollerne. Store dele af reklamefilmen indgik også i spillefilmen.

Pause under optagelserne til "Blåvand melder storm" (1938) på Esbjerg havn. Det ser grangiveligt ud som om Alice O'Fredericks får sig en Coca Cola! Den populære sodavand var netop kommet til Danmark i midten af 1930'erne.

Lau jun. på havnen i Esbjerg i "Blåvand melder storm" (1938). Han elskede livet på havet og var en ivrig sejler i sin fritid. Var han ikke blevet filmmand, ville han sikkert have været sømand.

Et billede fra optagelserne til den svenske version af "Blåvand melder storm", der hed: "Västkustens hjältar" (1940). Lau jun. instruerede. Han ses her med to af de medvirkende svenske skuespillere: Arne Nyberg og Nils Kihlberg, der spillede Torsten og Sven, som i den danske version blev spillet af John Price og Lau jun.

Et spøgefuldt billede fra optagelserne til "En ganske almindelig pige" (1940). Skuespiller, instruktør og manuskriptforfatter Jon Iversen, der arbejde på ASA i mange år, belærer Lau jun. om at forholde sig i ro under optagelserne. Lau jun. spillede en smart og selvsikker journalist i filmen.

Til "Frøken Vildkat" (1942) var en kæmpe kulisse bygget op på ASA. Fra venstre Ebbe Rode, Ib Schønberg, Marguerite Viby og Maria Garland. I forgrunden som en meget korrekt hushovmester ses Jon Iversen.

Optagelser til den store retssalssekvens i "Affæren Birte" (1945). Det er Poul Reumert, der i rollen som dr.med. Hans Elkær, er på anklagebænken. Til højre for ham er det Poul Pedersen i rollen som forsvare. Retsformanden i midten af billedet bagerst er Karl Jørgensen. Øverst i højre hjørne må det være Per Buckhøj som anklageren.

Lau Lauritzen får sig en snak med tidligere (og senere) statsminister Hans Hedtofte under optagelserne til "Frihed forpligter". En propagandafilm, som ASA optog for Socialdemokratiet i 1951. Officielt havde Lau Lauritzen ikke noget med filmen at gøre. Den blev instrueret af Alice O'Fredericks assisteret af Robert Saaskin. Men som direktør for ASA var Lau Lauritzen med på sidelinjen. Denne sekvens kunne da også se ud til at blive optaget i ASA's baghave. 

 

Tilbage