Galleri
For at gå direkte til Ole Bram's ASA-galleri klik på dette link
Lisbeth og Lau Lauritzen i 1956:
Lisbeth og Lau Lauritzens søn, der også hed Lau, men blev kaldt "Pløk", under filmoptagelser med Marguerite Viby til "Jeg elsker en anden" (ASA 1946):
Lau jun.s 30 års fødselsdag fejres på ASA:
Lisbeth Movin på Det Kgl. Teaters elevskole i 1940. Holger Gabrielsen underviser fra venstre Jørn Jeppesen, Ingeborg Brams, Bendt Rothe, Lisbeth Movin, Preben Marth, Preben Neergaard, Preben Lerdorff Rye og Signi Grenness:
Lau jun. samlede på elefanter - med snablen opad. Det var hans lykkedyr. Her er et udpluk af hans samling samt et billede af Lisbeth Movin:
Lau jun. i sin bar iført elefantmønstret forklæde:
Filminstruktøren Lau Lauritzen senior - Lau jun. far:
Direktør Svend Nielsen fra Palladium Film, Lau Lauritzen sen.s nære samarbejdspartner:
Palladium Film i Hellerup set fra Øresund:
Lau Lauritzen sen. var manden bag de populære Fy og Bi-Film:
Festlighed på Palladium i forbindelse med indkøb af deres første
Bofa-tonesystem. Yderst til venstre Lau Lauritzen sen. ved siden af
Fyrtårnet, Carl Schenstrøm. Midt i billedet i lyst jakkesæt Bivognen, Harald
Madsen. Yderst til højre forrest Svend Nielsen. Bag Svend Nielsen står Svend
Olufsen og ved siden af ham med brillerne er det Peter Bang. Det var B & O, der
lavede Bofa-tonesystemet og Bang & Olufsen var personligt mødt op til denne
vigtige lancering af deres system, der var i hård konkurrence med Petersen &
Poulsens tonesystem, som Nordisk Film stod bag. Det var af stor betydning for B
& O, at de hermed havde indledt et samarbejde med det andet store danske
filmselskab Palladium.
(Tak til Axel Jensen for at have identificeret Bang og Olufsen på billedet.)
Lau Lauritzen jun. kom i meterlære hos sin far på Palladium Film. Han arbejde både som manuskriptforfatter, fotograf og tonemester. Her ses han i Palladiums tonevogn i 1933 under indspilningerne til "Københavnere". Udenfor Per Knutzon og Erling Schroeder, der medvirkede i filmen, som blev instrueret af Lau sen.:
I 1936 begyndte Lau jun. for sig selv. Han grundlagde ASA Film sammen med John Olsen, Henning Karmark og Gutenberghus.
Herunder ASA's logo:
Rejsegilde på Filmatelieret ASA i 1936:
"De tre lurendrejere fra ASA", som de blev kaldt med henvisning til lurspillerne i ASA's loge: Henning Karmark, John Olsen og Lau jun. ved rejsegildet:
Luftfoto af ASA's atelierer i 1936, da det netop var opført. Dengang lå atelieret helt øde for sig selv ved Ulrikkenborg vej. Siden blev området tæt bebygget og vejen omdøbt til Blomstervænget. Ned langs atelieret kom, der en ny vej som hedder Asavænget:
Tegning over ASA anno 1945:
ASA-FOLKENE:
Hvis nogen ligger inde med billeder af flere ASA-folk er jeg naturligvis meget interesseret. Mail endelig til mig.
Lau Lauritzen jun., instruktør, kunstnerisk leder og producent for ASA 1936 - 1964, Direktør 1945 - 1964:
Henning Karmark, direktør for ASA 1936 - 1945, Direktør for A/S ASA Filmudlejning fra 1942. Medproducent af de fleste ASA-film 1936 - 1964. Producerede fortsat film under A/S ASA Filmudlejning's navn efter 1964, hvor Lau Lauritzen havde solgt ateliererne:
John Olsen, producent og medejer af ASA 1936 - 1942. Indehaver af Teatrenes Films-Kontor, der stod for udlejningen af ASA-filmene 1937 - 1942. Grundlagde Saga Studio 1943:
E.J. Ferniss, Gutenberghus repræsentant i ASA's bestyrelse i den periode de var medejere:
Poul Reumert sad i ASA's bestyrelse fra 1945:
De fleste af ASA-filmene blev produceret af Lau Lauritzen og Henning Karmark og forskellige konsortier.
Andre producenter på ASA:
Komponisten Aage Stentoft producerede af og til film på ASA:
Jens Dennow producerede af og til film på ASA:
Preben Philipsen producerede af og til film på ASA:
Preben Philipsens højrehånd S. A. Christensen:
Inspektører på ASA's atelierer:
Gotfred Kolrengen, inspektør og regissør på ASA 1937 - 1938:
Hugo Bendix, inspektør på ASA fra ca. 1943 - ca. 1964:
Instruktører på ASA:
Alice O'Fredericks, instruktør og bestyrelsesmedlem for ASA. Det klassiske billede taget af Helge Robbert:
Arne Weel, instruktør for ASA 1937 - 1940:
Jon Iversen, instruktør og drejebogsforfatter for ASA 1940 - 1963:
Bodil Ipsen, instruktør for ASA 1942 - 1951:
Johan Jacobsen optog film på ASA 1947 - 1950:
Palle Kjærulff-Schmidt, instruktørassistent og instruktør på ASA 1954 - 1959:
Peer Guldbrandsen, instruktørassistent på ASA 1939:
Ole Berggreen, instruktørassistent på ASA 1942 - ca. 1947:
Robert Saaskin, instruktørassistent på ASA 1948 - 1963:
Ib Mossin var instruktørassistent for Alice O'Fredericks på ASA i 1964:
Manuskriptforfattere på ASA:
Alice O'Fredericks og Lau Lauritzen jun. skrev selv manuskripter til mange af deres film:
Børge Müller, manuskriptforfatter for ASA 1937 - ca. 1944:
Paul Sarauw, manuskriptforfatter for ASA 1937 - 1945:
Svend Rindom, manuskriptforfatter for ASA 1937 - 1946:
Peter Tutein skrev "Nordhavets mænd" (1939):
Grete Frische, ASA's husdigter 1945 - 1958:
Leck Fischer, manuskriptforfatter for ASA 1943 - 1949:
Johannes Allen, manuskriptforfatter på ASA 1949 - 1962:
Fotografer på ASA:
Karl Andersson, cheffotograf for ASA 1937 - 1940:
Rudolf Frederiksen, cheffotograf for ASA 1940 - 1964. Her ses han bag det store Debrie-kamera:
Alf Schneévoight, fotografassistent på ASA 1937 - 1942:
Helge Robbert, fotografassistent på ASA 1941 - 1943 og 1945 - 1947:
Ole Bram Knudsen, fotografassistent på ASA 1953 - 1957:
Flemming Jensen, fotografassistent på ASA 1952 -1953 og 1957 - 1964:
Lydmænd på ASA:
Poul Bang, tonemester på ASA 1937 - 1941:
Bent Høyer, tonemester på ASA 1941 - 1962:
Erik Jensen, tonemester på ASA 1962 - 1964:
ASA's tonevogn anno 1945:
ASA's nye tonevogn på vej ombord på Oslo-båden, for at indspille "Far til fire i sneen" (1954) i Norge:
Aage Wiltrup, toneassistent på ASA 1939:
ASA's toneassistent anno 1944. Er der nogen, der kender hans navn?
Sven Methling, toneassistent på ASA 1945 - 1946:
Erik Jensen, toneassistent på ASA 1954 - 1958:
Thorkild Demuth, toneassistent på ASA 1958 - 1959:
Ib Makwarth, toneassistent på ASA 1960 - 1963:
Stjernerne på ASA:
Ib Schønberg var fast knyttet til ASA fra 1939. Han var ansat på årskontrakt, og andre selskaber måtte låne ham af ASA, hvis de ønskede at benytte den populære skuespiller. Fra omkring 1944 begyndte han dog at freelance rundt ved alle selskaberne:
Ib Schønberg var også privat en nær ven af Alice O'Fredericks og Lau Lauritzen:
Poul Reichhardt arbejdede også fortrinsvis hos ASA. Hos ASA fik han sit folkelige gennembrud i "Alarm" (1938), sit komiske gennembrud i "De kloge og vi gale" (1945), sit "seriøse" gennembrud i "De røde enge" (1945) og blev Danmarks populæreste filmhelt i Morten Korch-filmene. Poul Reichhardt var også privat en nær ven af Alice O'Fredericks og Lau Lauritzen:
Lau jun. var selv en af ASA's største stjerner i de tidlige år:
Osvald Helmuth var ASA's hyggelige mand 1937 - 1940. Lau Lauritzen og Henning Karmark var med i Osvald Helmuths druk og spiseklub "Kavalerklubben", der mødtes julenat og festede:
Peter Malberg blev en stor stjerne i Morten Korch og Far til fire-filmene i 1950'erne og starten af 60'erne. Billedet herunder er dog fra 1943, hvor han også indspillede et par film for ASA. Et typisk billede som Alice O'Fredericks syntes en morsom mand skulle se ud - lille mund og store øjne!:
Lille Connie bydes velkommen hos ASA af fra venstre Poul Reichhardt, Per Gundmann, Børge Rosenbaum, Asta Hansen, Alice O'Fredericks og Lau jun. Lille Connie var barnestjerne hos ASA 1937 - 1940. Børge Rosenbaum var fremadstormende komiker hos ASA 1937 - 1940, hvor han måtte flygte pga. den tyske besættelse. I USA fik han senere stor succes under navnet Victor Borge:
Ilselil Larsen, barnestjerne hos ASA 1944 - 1953:
Ole Neumann, barnestjerne på ASA 1953 - 1964:
Pianisten, sangerinden og komponisten Karen Jønsson indspillede film hos ASA 1937 -1939:
Berthe Qvistgaard indspillede film hos ASA 1939 - 1941 samt 1943:
Marguerite Viby indspillede film hos ASA 1941 - 1950:
Bodil Kjer indspillede film hos ASA 1940 - 1944:
Lisbeth Movin indspillede film hos ASA fra 1942:
Filmklippere på ASA:
Marie Ejlersen klippede ASA's film 1936 - 1950:
Wera Iwanouw klippede ASA's film 1951 - 1963. Her ses hun bagerst i billedet ved klippebordet sammen med instruktøren Alice O'Fredericks:
Komponister på ASA:
Victor Cornelius, komponist for ASA 1937 - 1940:
Aage Stentoft, komponist for ASA 1939 - 1942:
Sven Gyldmark komponerede musik til de fleste ASA Film 1942 - 1964. Lau Lauritzen benyttede også den alsidige komponist til de film, han lavede efter, at han havde solgt filmateliererne i Lyngby:
Dekorationsarkitekter på ASA:
Helge Norél, arkitekt på ASA 1944 - 1947, tegner her et udkast til en dekoration:
Kai Rasch, arkitekt på ASA 1948 - 1950:
Poul Henningsen - PH - arkitekt på ASA 1950 - 1952:
Steini Sveinbjörnsson, arkitekt på ASA 1953 - 1964:
H.C. Enger, ASA's maler fra 1944:
Regissør Knud Valdemar Jønsson i arbejde:
Scenearbejderne Lars og Ole Olesen på fotografassistent Ole Brams motorcykel:
ASA's belysningsmester Jacobsen:
ASA's kostumier efterser garderoben:
Sminkøren Aase Rising (Tarp) i arbejde:
Yderst til venstre smikøsen Inger Sepstrup Jørgensen, som statist i "Far til fire og onkel Sofus" (1957). På ASA blev hun kaldt "Sep". Bag Peter Malberg er det ASA's daværende chauffør Jørgen:
Fru Eva Melchiorsen, script-girl på ASA og Alice O'Fredericks sekretær. Her sammen med Ole Neumann under indspilningerne til "Fløjtespilleren" (1953):
Frank - Alice O'Fredericks chauffør og alt-mulig-mand på ASA:
Jørgen - ASA's senere chauffør:
Carlo - alt-mulig mand på ASA. Bl.a. scanearbejder og havemand:
Ebon Ringblom (senere Borg) var kontordame og af og til statist på ASA i starten af 1940'erne. Her er hun fotograferet af Rudolf Frederiksen:
Kjeld Arrild, Poul Reichhardts stand-in. Poul Reichhardt var en travl mand, så
af og til brugte ASA hans "dobbeltgænger" Kjeld Arrild som stand-in, hvis
Reichhardt kun skulle ses bagfra eller på lang afstand i en optagelse. Arrild
var taxachauffør og var blevet opdaget af Alice O'Fredericks. Af og til
medvirkede han også som statist og i mindre roller. Bl.a. som taxachauffør i
"Taxa K. 1640 efterlyses":
I 1941 kom Billed-Bladet forbi Røntofte, hvor Lau Lauritzen boede på det tidspunkt. Han havde arvet den enorme ejendom ved Helsingør efter sin far. Da Billed-Bladet kom forbi arbejdede Lau Lauritzen på et manuskriptet sammen med Børge Müller og Alice O'Fredericks. Tak til Niels Peter Olesen, som har sendt mig disse billeder.
Billed-Bladet skriver:
"I svundne tider sad digteren og arbejdede på sin fattige hybel! Den moderne digter forstår at indrette sig betydeligt mere praktisk - i alle tilfælde når det drejer sig om et filmmanuskript! Så lader han sig invitere ud til filmdirektørens gods og lever fyrsteligt - alt imens han lader sin muse arbejde! Billed-Bladet besøger her forfatteren Børge Müller, der for tiden er ved at skrive på en ASA-film hos direktør Lau Lauritzen på dennes gods "Røntofte" ved Helsingør:
Billed-Bladet: ""Kom til Rønneby kro" skal det nye film-lystspil hedde, som Børge Müller (til højre på billedet her) for tiden er ved at skrive i samarbejde med direktør Lau Lauritzen (til venstre) og instruktøren, fru Alice O'Fredericks."
Det er naturligvis Røntofte, som ses i baggrunden på ovenstående billede. Filmen ændrede inden premieren navn til "Tag til Rønneby kro". Fru Alice og Lau Lauritzen arbejde altid meget tæt sammen med deres manuskriptforfattere, selvom de på dette tidspunkt ikke længere lod sig kreditere for det. Sikkert for at slippe for kritikken fra de anmeldere der mente at instruktørparret ikke selv skulle skrive deres manuskripter, lod de blot forfatteren Børge Müller kreditere for arbejdet. Det var da antagelig også ham, der havde foretaget det meste af selve skrivearbejdet. Instruktørparret er mest kommet med idéer og forslag til rettelser. Da filmen skulle optages var Lau Lauritzen alligevel ikke instruktør på filmen, som blev krediteret til Alice O'Fredericks og Jon Iversen. Henning Karmark, som producerede filmen sammen med bl.a. Aage Stentoft, overvejede på det tidspunkt at starte sit eget udlejningsselskab, og selv udleje filmen, fremfor at lade John Olsens Teatrenes Films-Kontor udleje den. Lau Lauritzen var dog under kontrakt med John Olsen og kunne derfor ikke officielt have med filmens instruktion at gøre. Han var dog i nærheden, da han spillede en af hovedrollerne i filmen. Det endte dog alligevel med at John Olsen udlejede filmen, da det først lykkedes for Henning Karmark at få gang i sit eget udlejningsselskab i løbet af 1942.
Billed-Bladet: "I "Røntofte"s smukke havestue arbejdes der med iver på den nye film. Filmhunden "Buster", Lau Lauritzens hund, der lige har haft en flot debut i ASA's sidste succes "Far skal giftes", sidder parat med en ny gul sodavand til sin herre."
Billed-Bladet: "I den elegante spisesal, der er holdt i renæssance-stil, indtager den moderne tids digter sine måltider på sølvtallerkner. Sølvtallerknerne har Lau Lauritzen fået af vennen, direktør John Olsen - een for hver filmsucces. Fyldepennen og papiret ligger altid ved Børge Müllers kuvert for det tilfælde, at den gode mad og vin skulle virke inspirerende!"
Billed-Bladet: "Ved kaminilden om aftenen læser Børge Müller dagens arbejde op for en af husets venner, dr. Louis, samt for sine to medarbejdere, fru Alice og værten, direktør Lau Lauritzen."
Billed-Bladet: "En gang imellem får Børge Müller udlængsler og vil til hovedstaden, men da filmen skal være færdig den 15. september, tillader Lau Lauritzen ingen udflugter. På billedet ser man, hvordan Lau Lauritzen klarer en sådan situation."
Billed-Bladet: "Lau Lauritzen er ikke alene en dygtig instruktør, men også en meget populær filmskuespiller. I den nye film skal han spille en af hovedrollerne og studere her sin rolle."
En side fra manuskriptet til "Tag til Rønneby kro" (1941)
Lau Lauritzen solgte Røntofte i 1946. Ifølge Lisbeth Movin fordi ejendommen stod overfor omfattende renoveringer. Bl.a. pga. løbesod fra krigens tid. Ejendommen blev købt af kommunen, som i perioden 1948-1983 brugte stedet som børnehjem. Fra 1985 har det været et krisecenter.
Henning Karmarks kontor hos A/S ASA Filmudlejning:
Prokurist frk. Pedersens kontor hos A/S ASA Filmudlejning:
ASA's forevisningsbiograf:
Preben Mortensen, der var den sidste toneassistent, der arbejdede på ASA i Lau Lauritzens tid, fortalte følgende om biografen: "Det var der, hvor man så dagens optagelser. Jeg foreviste selv dagens optagelser, da vi optog "Don Olsen kommer til byen" - det var for det meste toneassistentens job. Forevisningsrummet blev også brugt til at mixe lyden på filmen, når den var færdigklippet. For det meste tog det 3-5 dage, hvor tonemesteren og instruktøren m.fl. mixede filmen i ruller på 300 meter, svarende til ca. 10 min. Forevisningsrummet blev også brugt til mindre lydoptagelser. Store optagelser såsom musikindspilninger, blev foretaget i selve filmstudiet."
Tonemester Bent Høyer iført sin mixehat, der bragte ham held under den komplicerede mixning af filmene:
Under besættelsen blev ASA ramt af en schalsburgtage. Her besigtiger Lau Lauritzen og Lisbeth Movin de omfattende ødelæggelser:
Lau Lauritzen og flere andre filmfolk var aktive i undergrundshæren under besættelsen. Lau Lauritzen fungerede som gruppefører og skydeinstruktør. Han var del af Region VI (København), Afsnit 2 (Gentofte-Lyngby-Holte), 4.kompagni, 3.deling. I dagene lige efter befrielsen, hvor det hele ikke behøvede være så hemmeligt mere, blev der taget en del billeder af gruppen. Billederne findes angiveligt i Det Kongelige Biblioteks arkiver, og er sandsynligvis taget af en pressefotograf, der har genkendt de kendte filmfolk blandet frihedskæmperne. Lau Lauritzen og Poul Reichhardt måtte gentagende gange skrive autografer, mens de stod på vagt foran statsskolen i Lyngby:
Sammen med Poul Reichhardt, der mod slutningen af krigen kom med i Laus gruppe:
Et gruppebillede af 3.deling - 1.gruppe: Yderst til venstre Lau Lauritzen. I øverste række i midten med baret og ternet skjorte ASA's regissør Knud Valdemar Jønsson. Yderst til højre Poul Reichhardt. Ved siden af Reichhardt med cigaret og hat er det filmfotografen Jørgen Uhlig. Er der nogen der kender navnene på nogen af de andre? Tænk om en af dem stadig er i live og vil fortælle om den dramatiske tid:
I Frihedsmuseets modstandsdatabase kan man se en liste over 3. delingens medlemmer. Klik her:
ASA's egen biograf Kinopalæet ved åbningen i april 1950. Biografens første program var "Den opvakte jomfru" af Alice O'Fredericks og Lau Lauritzen:
Portræt af den danske Hollywood skuespiller og velgører Jean Hersholt hænges op i Kinopalæet.
Han var en god ven af ASA-folkene. Da Jean Hersholt i sommeren 1955 for sidste
gang var i Danmark, blev han malet af Johannes Nielsen. Portrættet var dengang
tænkt som en personlig gave fra skuespilleren Poul Reichhardt til Hersholt på
dennes 70 års dag, men Hersholt døde forinden, og fru Via Hersholt ønskede
derefter at maleriet blev ophængt et af de steder i København, hvor filmens
publikum daglig mødes. Man valgte Kinopalæets foyer som stedet, og her blev
billedet ophængt ved en lille højtidelighed, hvor Poul Reichhardt, Lau Lauritzen
og Hersholts gamle ven fra Californien, direktør Tom Knudsen, Los Angeles,
talte. Til stede ved mindehøjtideligheden var en lille kreds af repræsentanter
for Jean Hersholts danske venner og for dansk teater og film.
På billedet ses Kinopalæets direktør Lau Lauritzen, direktør Tom Knudsen og Poul
Reichhardt under Jean Hersholts billede: